Thursday, January 23, 2014

الشريعة الأسلامية... خير ام شر؟؟؟!!!

National American coptic Assembly-USA
Washigton DC 
Mr. Morris SadekESQ President 
Mr  , Nabil Besada Vice  president
watch our website


Photo: ‎بيان الدوله القبطيه بعد هدم كنيسة البربا باسيوط 
ماذا تنظرون ياقباط مصر هل تنتظرون الاباده من المسلمون المحتلون لبلدكم مصر هل الشجب والادانه يفيد واين اخوتكم المعتدلون واين كلب الازهر احمد الشرير 
واين بيت الاشرار العائله سابقا لماذا لايمتنع الاقباط عن الذهاب للكنائس حتى يتم جماية كل اقباط وكنائس مصر وترميم كل الكنائس الحل السلمى بايدكم ياقباط ادعوا معى الى الصلاه فى المنازل فقط وعدم الذهاب الى الكنائس دى خطوه اولى فيه رجاله تسمع الكلام ده وفيه ستات جدعان تنفذ  
المهندس ايليا باسيلى رئيس الدوله القبطيه 
المهندس نبيل بساده نائب رئيس الجمعيه الوطنيه القبطيه الامريكيه والامين العام للدوله القبطيه  
المهندس عادل رياض  المنسق الدولى للعلاقات الخارجيه للدوله القبطيه 
 لمستشار موريس صادق - السكرتير التنفيذى للدوله القبطيه - رئيس الجمعيه الوطنيه القبطيه الامريكيه عضو النقابه العامه لمحامى امريكا 
American Bar Association 
عضو نقابة المحامون بواشطن العاصمه 
DC Bar 
المحامى لدى محكمة النقض المصريه والمحكمه الاداريه العليا 
والمحكمه العسكريه العليا والدستوريه بمصر‎
 
coptic Flag
النشيد الوطنى للدوله القبطيه

http://www.youtube.com/watch?v=xzYeN5m6DhE (Preview)

(Preview)               

Play
 Photo: ?الهيئه العليا للدوله القبطيه تعلن الحمايه الدوليه للاقباط فى ظل حرق الكنائس  وذبح الاقباط فى الهجوم المسلح على كنيسة العذراء   وتهجير عائلات دلجا والاقصر وخطف الاقباط مقابل فديه        ورفض دستور  اسلامى فاشى  وتمييز عنصرى للحكام الجدد فى مصر   اعلن المهندس ايليا باسيلى رئيس الدوله القبطيه انالهيئه العليا للدوله   القبطيه تعلن الحمايه الدوليه للاقباط فى ظل حرق الكنائس  وذبح الاقباط فى الهجوم المسلح على كنيسة العذراء   وتهجير عائلات دلجا والاقصر وخطف الاقباط مقابل فديه        ورفض دستور  اسلامى فاشى  وتمييز عنصرى للحكام الجدد فى مصر              وانه معترض على المنتج الذى اخرجته لجنة الصياغة وخاصة فى المادة الأولى والثانية والثالثة فبالنسبة للمادة الأولى فقد قررت لجنة المقومات الأساسية المنبثقة من الخمسين اضافة جملة "مصر دولة مدنية" فى مقدمة المادة، ولكن لجنة الصياغة حذفت الجملة وجعلتها "مصر دولة ديمقراطية".  واضاف سيادته أن   المناقشات فى لجنة المقومات كانت قد استقرت على حذف المادة الثانية وهو "الاسلام دين الدولة واللغة العربية لغتها الرسمية ومبادئ الشريعة الاسلامية المصدر الرئيسى للتشريع" ولكن لجنة الصياغة اضافت جزء الى المادة من نص المادة 219 المفسرة للشريعة الاسلامية لترضية التيار السلفى المتمسك بعودة المادة 219 .  اى كفر الذين قالوا ان المسيح بن الله  واقتلوا الكفار اينما وجدتوهم ولايؤخذ دم مسلم بدم كافر ولاولايه لغير مسلم على مسلم ولاشهاده للكافر المسيحى امام المحاكم وتفرض الجزيه على الاقباط  وستطبق الحدود على الاقباط فقط     كشف البابا   تواضروس الثانى عن أن التكلفة المبدئية لبناء الكنائس المتضررة، بعد فض اعتصامى رابعة العدوية والنهضة، 190 مليون جنيه، قائلا: "تكلفة بناء الكنائس بلغت 190 مليون جنيه    وأوضح بطريرك الكنيسة القبطية أن البلاد غير مستقرة، وحادث القديسين تم فى عهد مبارك، وبعدها ثورة، ودخلت البلاد فى حالة عدم استقرار حتى جاء الحكم العسكرى وجاء بعدها حادث ماسبيرو، لذا مرت مصر بحالة الغليان فى المجتمع وعدم استقراره، وبعدها حكم الرئيس الدكتور مرسى سنة، وبدأت الأحداث الأخيرة،  مين قال ان البابا تواضروس رفض ترميم الكنائس ؟؟؟؟؟ اذا كانت وكالة   الانباء الرسمية قالت انه ارسل الانبا بولا بنفسه لتسليم سلاح المهندسين تراخيص 61 كنيسة تم هدمها من بين ثلاثمئة كنيسة اغلبها غير مرخص و الجيش اصلا كان لن يرمم الا المرخص  و سلاح المهندسين اخد التراخيص و وعده خير و قال له فوت علينا زى دلوقتى السنة الجاية علشان تفكرن  هل جاء الوقت لبدء تفعيل حملة الكوته والتميز الايجابى ؟ وقانون الحقوق المدنيه للافارقه الامريكان وتطبيقه على اقباط مصر فى ظل حمايه دوليه وفقا لميثاق الامم المتحده لحماية الاقليات  وفى ظل الحمايه الدوليه  سيكون للاقباط حرية الحكم الذاتى كالاكراد او دوله قبطيه   مستقله  اسوة بجنوب السودان    المهندس ايليا باسيلى رئيس الدوله القبطيه   المهندس نبيل بساده نائب رئيس الجمعيه الوطنيه القبطيه الامريكيه والامين العام للدوله القبطيه     المهندس عادل رياض  المنسق الدولى للعلاقات الخارجيه للدوله القبطيه    المستشار موريس صادق - السكرتير التنفيذى للدوله القبطيه - رئيس الجمعيه الوطنيه القبطيه الامريكيه عضو النقابه العامه لمحامى امريكا  American Bar Association  عضو نقابة المحامون بواشطن العاصمه  DC Bar  المحامى لدى محكمة النقض المصريه والمحكمه الاداريه العليا  والمحكمه العسكريه   العليا والدستوريه بمصر? 
الشريعة الأسلامية...
خير ام شر؟؟؟!!!

بقلم: نبيل بسادة
المهندس نبيل بساده نائب رئيس الجمعيه الوطنيه القبطيه الامريكيه والامين العام للدوله القبطيه  
 الفرق بين  الدول اللي ماعندهاش الشريعة الأسلامية 
التي تنجح و تعتبر في مقدمة الشعوب...
و الدول اللي عندها الشريعة الأسلامية 
و تعتبر في مؤخرة الشعوب..
و اللي جاي راح يواري ان كنت مخطيء ام لا...
أم ان العكس هو الصحيح..


مثلا:
هو ربنا خلق الست علشان يحطها أقل من الراجل...
كلام ايه ده...
ربنا خلق الست متساوية بالراجل
ده كلام ألأنجيل و الكتاب المقدس...
ده كلام ربنا...

و تبقي الست حسب الشريعة الأسلامية مثلا  نصف الراجل في الشهادة امام المحاكم ...
حتي لو كانت استاذة في الجامعة اتنين منها..
يساوي واحد جاهل يجهل القراءة و الكتابة...
ده مش كلام ربنا...
ده كلام الشيطان..
لأن ربنا عادل...
و حشي لربنا انه مايكونش عادل..

علشان كده دولنا الأسلامية المتخلفة هي التي تعتبر عالة علي العالم و في مؤخرة الشعوب...
بيسموهم دول العالم الثالث..
علشان ما يجرحوش مشاعرهم...

 فأول شرط لاي منصب في اي دولة أسلامية هو ان تكون مسلما...

مش مهم يكون ماعندهوش كفاءة....
مش مهم يكون أخيب مخاليق الله ...
مش مهم تكون ذمته واسعة...
مش مهم مايكونش بيحب بلده...
مش مهم يكون سفيه...
مش مهم يكون بيتقدم للخلف...

بينما غيره المسيحي بيتقدم للأمام وعنده الكفاءة اللي بيشهد له بها العالم...
و يكون المسيحي بيحب بلده..
و يكون عنده ضمير..
و يكون عنده مباديء و أخلاق..
كل ده مش مهم..
الكفاءة شيء مش مهم... 
المهم ايمانه بالكتاب و السنة...

علشان كده راح تفضل الشعوب الأسلامية شعوب متخلفة... 
 و تلهث وراء الشعوب المسيحية تستجدي منهم كل شيء...
من أول التكنولوجيا من طائرات و كمبيوتر , وسائل اتصال و أدوية ,
 اجهزة علمية و معملية و ماكينات.. 
و سيارات ,حتي أجهزة الطهي و كل شيء متقدم,الخ...
لأن القايمة طويلة قوي عايزة كتب و صفحات... 
الي رغيف الخبز...
وعلي رأي المثل حتي ابرة وابور الجاز اذا كان لسه بيستعمل.......

ده التقدم الوحيد اللي عملوه الدول الأسلامية بشعوبها...
هو أختراع كلمة "السلاموا عليكم" ...
بدل كلمة "آلو" اللي بتستعمل في العالم كله عند الرد علي اي مكالمة تليفونية...
مش بالذمة في أخيب من كده...

أما شعوب الدول الأسلامية الحاجة الوحيدة اللي تفوقوا فيها 
 لحد دلوقتي و يعتبروا اساتذة فيها..
هو انهم يخطفوا و يغتصبوا و يقتلوا ويكذبوا و ينكدوا علي العالم عيشتهم...
و يقرفوهم ...
مايخالوش العالم يعيش في سلام و لا راحة بال...
و يكون دايما شعوب العالم خايفة من بكرة علي نفسهم و علي أولادهم...

دي شعوب الدول الأسلامية اللي عندها الشريعة ألأسلامية..
اتخلقت علشان يكون وجودها عقاب للبشرية...
دي شعوب اوجدها ربنا علشان يفكر العالم انك تصلي لي علشان أنقذك منهم...
دي شعوب أوجدها ربنا علشان نبقي قريبين منه...
 و ماننساهوش...

النرويج نموذج للدولة العلمانية اللي بتحترم عقائد و أيمان الجميع ..

أما عدم أحترام عقائد الآخرين فموجودة و بلا استثناء في الدول اللي بتطبق الشريعة الأسلامية...
و هي الدول اللي الدين فيها غير موجود...
هي الدول اللي الأنحلال الأخلاقي فيها يعتبر من مقدمة الشعوب...
افغانستان بتحتل المرتبة الأولي في التحرش الجنسي..
 ومصر بتحتل المرتبة التانية في التحرش الجنسي ...
طبعا علي مستوي العالم...
مش مستوي محلي لا سمح الله...

الدول الأسلامية اللي بتطبق الشريعة أسلامية..
و هي الدول اللي لا تحترم عقائد الآخرين..
هي الدول اللي الأخلاق و المباديء و ألأعراف الأنسانية تلاشت فيها...
 
هو فيه دولة بتطبق الشريعة ألأسلامية  نفعت حد من شعوبها؟؟؟؟!!!... 
علشان ينفعوا غيرهم... 

ده حتي المسلم اللي أخد جايزة نوبل او اي جايزة دولية..
 لازم يكون عايش في دولة غير أسلامية...
علشان يبان نبوغه...

ده حتي اللي بيهربوا من الأسلاميين من بلادهم ..
عمرهم ما هربوا علي دولة بتطبق الشريعة الأسلامية...
كلهم بيهربوا علي دول مافيهاش الشريعة الأسلامية....
و بيقفوا بالساعات تحت الشمس في عز الصيف ..
و بيقفوا بالساعات تحت المطر و البرد في عز الشتاء... 
علشان يأخدوا تأشيرة للسفر الي الدول اللي بيسموها..
دول كافرة من دينهم..

طيب اذا كان ده هو الواقع و الحال
أمال قارفينا بالشريعة الأسلامية ليه؟؟؟!!!..
انا مش فاهم...
حد يفهمني....

شكرا 
نبيل بسادة
المهندس نبيل بساده نائب رئيس الجمعيه الوطنيه القبطيه الامريكيه والامين العام للدوله القبطيه   
الهيئه العليا للدوله القبطيه
المهندس ايليا باسيلى رئيس الدوله القبطيه
المهندس نبيل بساده نائب رئيس الجمعيه الوطنيه القبطيه الامريكيه والامين العام للدوله القبطيه
المهندس عادل رياض المنسق الدولى للعلاقات الخارجيه للدوله القبطيه

المستشار موريس صادق - السكرتير التنفيذى للدوله القبطيه - رئيس الجمعيه الوطنيه القبطيه الامريكيه عضو النقابه العامه لمحامى امريكا
American Bar Association
عضو نقابة المحامون بواشطن العاصمه
DC Bar
المحامى لدى محكمة النقض المصريه والمحكمه الاداريه العليا
والمحكمه العسكريه العليا والدستوريه بمصر
 

 


1 comment:

  1. eToro صفقات التداول المفتوحة في 227,585,248

    حكمة الجموع المتداولون الذين يستخدمون CopyTrader™ من eToro يزيد احتمال أن يحققوا أرباحًا بنسبة 60%

    ReplyDelete